torsdag den 21. februar 2013

Orkideliv


I forgrunden to Cattleya, den røde til højre er Little Hazel

Masser af Rhynchostylis i en vanvittig flot mørklilla farve 
Pengene bruger jo ikke sig selv! Så i dag tog jeg op til Orkide Gartneriet i Fredensborg. Jeg købte bogen Orkideliv helt tilbage i 2005 og den satte virkeligt fantasien i gang i mit hoved. Jeg drømte om at se dette fantastiske sted. Jeg har gennemlæst deres slagslister på internettet mange gange, og set de flotte billeder, men ikke før i dag er det blevet til et besøg deroppe. Jeg kan kun sige, at har man læst bogen og har man en smule fantasi, så er Orkide Gartneriet (og Hans) fuldstændigt som man forestiller sig det, bare endnu bedre!

En ren kæmpe, måske en Bulbophyllum phalaenopsis. Her sammen med min taske til størrelses sammenligning.
 Hans er en utrolig vidende mand, det fornemmer man straks. Og uden at have mødt ham mere end den ene gang, så tror jeg simpelthen ikke at han blive træt af at tale om orkideer. Han havde i hvert fald ikke noget imod at svare på alle mine mange spørgsmål.
Til sammenligning, min take og orkideliv
Hans var ved at pakke sine trofæer fra Malaysia ud



Vibefedt

Orkideer på væggene og kødædende planter i bunden

Den høje pink er Calanthe "Prinsesse Alexandra". Jeg var meget beæret over at være i kongeligt selskab, men jeg tog hende ikke med hjem

Alt hvad en orkide elskers hjerte kan begære

En anderledes Paphiopedilum. En lille plante med en kæmpe blomst. Rigtigt kær

Masser af fruesko, både asiatiske og sydamerikanske
Summa summarum, 10 marts holder de åbent hus. Denne dag blir der blandt andet rundvisning i de store drivhuse der er forbudt for publikum og lur mig om der ikke er et godt tilbud eller to den dag.

2 kommentarer:

  1. Bruger pengene ikke sig selv?? Det ville ellers forklare en del...
    Og jeg er vild m humoren i at vi skal se taske sammen m bog! Tak for det!
    Skønne orkideer i øvrigt. Du må have været i himlen!

    SvarSlet
  2. Bruger penge ikke sig selv... hmmmm... næh, der sørger orkideer vel for, de hopper jo selv ned i kurven... :-)

    Tak for smugkigget... Det sætter virkelig tanker i gang om den 10. marts... ;-)

    SvarSlet