onsdag den 6. februar 2013

Macaroni and Cheese- med fennikel

                                                     
Mac & Cheese, with fennel

Mmmm, de sidste par dage er jeg blevet fristet over evne af flotte, tykke fennikel i Fakta og i dag kunne jeg ikke længere modstå deres charme.

Indtil for nyligt har jeg været fanatisk vegetar(lacto-ovo) siden jeg var 14 og en dag for snart mange år siden fandt jeg en rigtig fantastisk vegetar kogebog fra England, dog oversat til dansk. Den opskrift jeg husker bedst var opskriften på mac & cheese- med fennikel. Dengang var jeg ikke klar over at mac & cheese= makaroni og ost i Amerika svarer til spagetti med kødsovs. Det er en rigtig børneret i USA, men den smager nu enormt godt. Denne version er noget sundere end den amerikanske og så er den frisk og anderledes.
Efter et par flytninger har jeg desværre mistet eller forlagt den originale kogebog, men heldigvis fandt jeg opskriften på nettet.

Opskriften jeg fandt var ikke helt nøjagtig som jeg husker den, og så var den selvfølgelig på engelsk med de engelske mål (ounces/pints), så jeg tænkte at jeg ville spare andre for besværet. Prøv den, som lækker hverdagsret.

 Der vanker fedterøvspoint til den der kan huske navnet på kogebogen?




Ingredienser til 2 personer
  • 3 dl skummet mælk
  • 1 løg, groft hakket
  • 3-4 forårsløg, hakket
  • 1-3 laurbærblade 
  • 180 gram økologisk fuldkorns makaroni (kan erstattes af almindelig makaroni)
  • 25 gram smør- til jævning, må gerne tages på slump
  • 30 gram økologisk fuldkornsmel- til jævning, må igen gerne tages på slump (kan erstattes af almindeligt hvedemel)
  • 1 knoldfennikel, hakket
  • 50-60 gram revet modnet cheddar, f.eks. Kerrygold Mature Cheddar 
  • Salt
  • Peber


Løg og laurbær trækker i mælken over svag varme

Klar til ovnen


Fremgangsmåde
Kog makaronien al dente.
Bring det hakkede løg og laurbærbladende i kog sammen med mælken og lad det simre over svag varme i 10 minutter til mælken har taget smag af løg og laurbær.
Smelt smør og mel i en gryde over medium varme og rør det sammen som starten på en bechamel sauce.
Si løg og laurbær fra mælken og tilsæt langsomt mælken til jævningen. Det skal blive til en tyk sauce.
Tilsæt den kogte pasta, den hakkede knoldfennikel og de hakkede forårsløg og smag til med salt og peber.
Kom blandingen i et smurt, ildfast fad og bag det i ovnen ved 190 grader i omkring 25 minutter indtil overfladen er gyldenbrun og sprød.

Det færdige resultat. Mmmmm


Ingen kommentarer:

Send en kommentar