tirsdag den 29. maj 2012

Jeg har fået en gave

Og ikke bare en hvilken som helst gave, men Skandinavisk Fjerkræ Standard ca. anno 1920. Den er i super stand og dufter hyggeligt af piberøg. Den har jeg fået af Poul, som er fjerkræ dommer og en rigtig alvidende hønsemand. Jeg er utroligt glad for den, og den giver et fantastisk indblik i avl og udstilling og ikke mindst hvilke racer og varianter der fandtes på den tid. Jeg er måske nok mest forundret over, hvor lidt der rent faktisk har ændret sig? 
Dog blir jeg en smule mismodig, når jeg læser i bogen, hvor gode brugsdyr høns, gæs og andet fjerkræ var på den tid, også mange af de racer som i dag primært bliver brugt til pryd og hygge.
Forfatteren giver på alle måder udtryk for sin egen mening om tingene, hvilket også er ganske charmerende. At være objektiv var tilsyneladende ikke kommet på mode dengang heller. Hør bare, hvordan forfatteren beskriver den kære moskus and;

"Muskus- Anden- Den Tyrkiske And
Væsentligste egenskaber: Man véd knapt, om man overfor denne Anderace skal trække Lyderne fra Dyderne eller Dyderne fra Lyderne. Den yder en betydelig Kødmasse, men udvikler sig langsomt og er derfor forholdsvis dyr at opdrætte. Indtil en vis Alder er de unge Ænders Kød særdeles velsmagende. Hos ældre Dyr er Kødet noget sejgt og, man vil paastaa, noget stramt smagende. Om den formentlig stramme Smag er en Fantasiegenskab, afledet af Racens Navn eller om Muskusnavnet virkelig hidrører fra Kødets Smag er næppe godtgjort.- Racen har stor Flyveevne; er drilagtig og ondskabsfuld overfor andet Fjerkræ.- Den er omtrent lige saa grim og frastødende, som den er aparte af Udseende.- Hud og Kødfarve gullig-hvide.- Æggene hvidskallede."

Puh ha, håber aldrig jeg render ind i sådan et aparte og ondskabsfuldt dyr. Som de fleste nok kan forestille sig, er det en meget underholdende bog, som jeg kun knap lige er dykket ned i. Bogen beskriver de dengang sprit nye racer, Opington og og Jersey Kæmper, samt racer som forlængst er forsvundet fra de danske hønsegårde, men som heldigvis stadigvæk finde i udlandet. Dette er racer som Rødhætte(Derbyshire Redcap) og Skottske Graa. Både udseendet samt rugelyst, æglægningsevne og såvel kødstruktur er beskrevet i bogen. Der hersker ingen tvivl om at bogen primært var rettet mod folk, som holdt racefjerkræ for deres produktionsevner.


Der er også billeder deri, smukke gamle tegninger af de forskellige racer og arter som fandtes dengang. Hvis du får chancen, og finder den hos et antikvariat vil jeg bestemt anbefale en investering. Her er til meget underholdende, oplysende og hyggelig læsning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar