søndag den 22. juli 2012

En mand til kæmpedamerne


Jeg er jo lidt forfalden til hvide høns. Og genetik. Så da jeg var på besøg ved den lokale fjerkræpusher den anden dag ku jeg jo ikke lade være med at fortælle om de to kæmpedamer, som min pusher, Mark, selv havde haft med til mig fra Lolland. Nu havde den ene hønsefant så lagt sig godt og grundigt skruk så der røg nogle daggamle ællinger i indkøbsvognen i Hirtshals. "Har du en hane til dem for jeg har en hvid jerseyhanekylling til at gå?"blev der spurgt og det måtte jeg jo sige nej til. Så "Lange Jan" røg også i kurven. Kæmpedamerne er krydsninger med jerseykæmpe i.
Hun er en ordentlig skude, den største af kæmpedamerne. Og lige blevet mor til sekslinger. De lægger nogle kæmpe æg de to og er enormt gode til det. Et om dagen, dog ikke hende som er på barsel selvfølgelig.

Lange Jan, deres kønne "mand". Trods hans allerede anseelige størrelse er der ikke meget mand i ham. Endnu da. Mon ikke han kommer efter det hen ad vejen. Jeg ved ikke om han er ren jersey eller en blanding, men han er allerede veletableret i hønsegården, som ledes med hård klo af SilkeLeif. Så "Lange" må vente til det blir hans tur. 
Den mindste skude, ja hun er så ikke på barsel. Hun ser efterhånden noget bar ud i måsen på grund af alle de æg hun lægger. Ville ønske hun ville gå i fældning, eller lægge sig skruk så hun ku få en pause, men nej. Her tager hun et velfortjenet støvbad midt i sankthansurten som hun er særligt glad for at spise af. Jeg håber på at jeg får mulighed for at beholde de tre, så jeg kan se hvordan en kæmpedame x Lange Jan kylling kommer til at se ud. X fingre derude :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar