torsdag den 26. juli 2012

Her bor vi!

 Heldigvis har jeg masser af plads til mine søde gokker og andet med en lille fjer på. Så selvom, hvis jeg så nogen af de billeder jeg har lagt på nettet ville tænke mit. Heldigvis har hønsene jo masser af plads! Det er bare svært at se på nogle af de billeder jeg har lagt ind, som dem nedenunder. Haveredskaber og det der er værre og beskidte drikkeautomater, som jeg ikke bruger i øjeblikket, de ligger bare udenfor skuret fordi derinde bor hønsene jo. Men jeg behøver ikke have dårlig samvittighed og jeg håber ikke folk tænker ih hvor har de stakkels høns dog lidt plads. Det er jo bare sådan med internettet at et dårligt billede siger mere end 1000 ord. Når jeg mangler et billede af en speciel høne, hane, kylling eller ander, så ligger jeg mig jo som regel på lur omkring mad og vandskålene. Så kan jeg skyde dem mens de er optaget af noget andet. 

Billedet nedenunder, af croad langshan kyllingen forargede min mand. Du kan da ikke poste sådan nogle billeder på Facebook, en beskidt kylling og så med en kemikalieflaske i baggrunden. Ja det havde altså regnet og jeg ville gerne vise min gode ven Thorleif i Wales "hans" kylling, så han ku hjælpe mig med at finde ud af hvilken farve den har. Den er nemlig temmelig muddergrå? Bud ønskes!
Croad langshan kylling i ubestemmelig farve.
Saltsyre i drikkevandet er et gammelt husråd mod parasitter. 
                      
Tæt traffik i området omkring huset giver slid på græsset,
 her ses en barnevelderhøne
Velkommen på en lille tour de hønsegård, inspireret af at jeg synes alt for mange af mine blogbilleder ikke viser, hvor dejligt jeg synes mine høns har det. I ved, hønsene er jo altid voldsomt interesserede i hvad du går og laver og om du putter noget spændende i madskålen? Derfor er der trampet godt ned i den øverste del af hønsenes område. Der er stadigvæk masser af langt græs bagerst i haven, nede ved det gamle hønsehus. Håber snart de tager sig sammen og får det gnavet ned. Selvom hønsene har måske 400m2 at gå på og masser af træer og buske, er de dygtige til at komme hjem i sikkerhed i skuret når natten falder på.
                                      
Travl gæsling, på vej til afslapning under hindbæerne.

Lærkehækken en sommerdag i juli
 Nede i Hønseland, hvor mine frugttræer vokser så det knager og der er skygge og højt græs er yndlingsstedet i sommervarmen. De må dog gå de ca. 50m2 ned til huset for at få en tår vand. For det første gider jeg ikke slæbe vandet, for det andet så tror jeg de bedre husker at komme på pind om aftenen. Her praktiseres afslapning i skyggen. De to barneveldermadammer med deres kyllinger. Bettenøv og Slambert hænger som sædvanligt ud sammen. Bettenøv vil godt snart vide om de skal giftes på rådhuset eller i kirken og  om han skal få bleget fjerene så han kan være hvid "brud"
Kong SilkeLeif holder udkig
Silkerne har, trods deres små, søde, ben også fundet ud af, hvor skønt her er. Og stiller man sig op på et ikke-samlet hundehus beregnet som kommende ande/gåsehus, så kan man pludseligt se meget længere, selvom man bare er en lille silkefnullergøj.
 Kæmpernes kommende mand holder også siesta. Det kræver sin hanekylling at vokse så meget som han går i øjeblikket. Jersey kæmper og andre store racer skal have mangan i vandet, hvis man vil være sikker på at de ikke lider af vokseværk. Han skulle gerne nå de 5 kg.
Han gør ikke meget væsen af sig, den lille kæmpe.
 Gæslinger og ællinger i gang med havearbejdet, men ak de glemmer altså brændenælderne! Fik en lige i panden da jeg skulle tage billedet og så blev det ikke engang godt!

Ikke verdens bedste billede, og så kostede det endda en brændenælde svidning i panden.
Mine tre unge sussex er løbet på eventyr hver dag siden jeg købte dem, som en forsinket fødselsdagsgave til mig selv. Jeg er faktisk utrolig flink og rar, så jeg syntes jeg skulle have de tre små damer. Håber de vil lægge sig skruk i år eller næste år, det skulle de være dygtige til. Men de er vist stadigvæk for unge og eventyrlystne?
Ung dværgsussex på vej på eventyr
Ung sussex og maran unghøne. Man mødes tit, her hvor pryd og køkkenhaven blir til Hønsehaven. Hønsene må kun være i deres del af haven, de forstår nemlig ikke mit behov for at have mine blomster i fred og før jeg hegnede af fik rosenkålene sådan nogle mærkelige skadedyrsangreb 20-30 cm oppe? Effektive labaner!


 
Her havde jeg hønsene i gamle dage, i skuret dernede. Det var oprindeligt et halvtagsdrivhus, men drivhuse med metaltag- ikke så god en ide. Vi gjorde en del ved det og byggede det om til hønsehus, men det var for svært at gøre rovdyrsikkert. Igen og igen fandt de ind, med frygtelige og tragiske tab til følge. Så nu er de flyttet ind i redskabsskuret. Så er de også tættere på og jeg kan smide melonskaller direkte ud af vinduet til dem. 

Alt rodet til højre på billedet? Ja kender i det at i skal holde 30 års fødselsdagsfest og har en masse skrammel stående? Det her svarer til at feje skidtet ind under gulvtæppet. Det er dog ikke skidt, men ting der er for gode til at smide ud.

Hvid croad langshan kylling fra Thorleif i Wales
 Brændenælder har vi nok af her på matriklen. Jeg klipper dem ned og så æder hønsene dem efter et par dage. Som friske rører de dem ikke, det forstår man jo til fulde.
En kæmpedame på vej ned i Hønsehaven. Der er en masse pendlen frem og tilbage, men græsset er ok stadigvæk.

 Når enden er god, i hindbærbuskene! Også et favoritsted for gokkerne.

Hønseboulevarden. Til højre ses min køkkenhave, resultatet har været helt hæderligt i år faktisk. Hønsemøg, masser af regn og ænder til at æde sneglene. God kombi. 

Trefarvet sussex
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Under hindbærene tages der mange lure, når man ikke gider gå helt op i Hønsehaven.

Her bor vi!
Skuret. Stigen fungerer ganske glimrende som soveplads. Havde ellers en ide om at de skulle sidde på alle pindene, men de bruger kun den øverste, altså selve stigen. Stiger er jo også en slags naturgrene. 

Den hvide kasse er en kyllingemoder, model Erling Rønnest. Den er fantastisk, der er dog røget en sikring eller lignende i den så den virker ikke i øjeblikket. Men jeg mangler den heller ikke.

Høns er nogle rodehoveder. I hvert fald mine. Måske hjælper jeg dem også lidt. Lidt!
Rod- men det er altså hønsene som har væltet alle mine potter. Regner med de selv rydder dem op igen, sammen med alle skårene af de ødelagte krukker .

Watercooler-talk
Hygge ved vandbeholderen, den skal fyldes to gange om dagen i denne varme. Skal da også have en til næste gang jeg skal til Hjallerup, og måske en af samme model, til foder. Foder og vandautomater skal altså kunne fyldes OVEN-fra. Det med at vende den på hovedet, fylde vand i, sætte bunden på igen, vende den om og *splask* er der vand ud over det hele inklusive mine sko. Nej tak! Denne model er meget genial. Og når den er nem at fylde og gøre ren får man det gjort mere, gør det to gange om dagen pt.

Jette har en hemmelighed
SilkehønenJette har en hemmelighed. Hun er lige begyndt at lægge æg og jeg havde aldrig opdaget hendes hemmelige rede, hvis ikke jeg havde set hende stikke hovedet op af æblekassen. Inde mit i mit rodede skur har hun sin rede, nu hvor hun er en voksen høne som lægger æg. Gad vide, hvad der var sket hvis jeg ikke havde opdaget reden? Men det gjorde jeg og nu har jeg tyvstjålet alle æggene og lavet æggekage af dem... Nej det har jeg ikke, jeg har lagt dem i min rugemaskine i håbet om små røde Leif og Jette børn.

Seks æg af rød dværgsilke
Nu har i set noget af, hvor hønsene bor. De vader altså ikke rundt i møg og skrappe kemikalier. Ikke med mindre de har lyst til det altså, for alle med høns ved at de dyr har de særeste lyster!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar