onsdag den 25. juli 2012

Mine lejemordere

Økologisk dræbersnegle bekæmpelse

Når overmagten blir for stor, må skrappere midler tages i brug! Og når overmagten er en voksende invasion af dræbersnegle i blomster, urte og køkkenhave er der for mig kun en måde at bekæmpe på. Jeg nægter at bruge gift, selv gift som Ferramol, der er godkendt til økologisk produktion, synes simpelthen ikke at jeg stoler på at produktet er forsvarligt at lægge ud i haverne. Indsamling kræver at man samler hver dag og jeg vil altså hellere drikke øllen end putte den i ølfælder til sneglene. Så der var en mulig løsning på problemet, så den 22 maj kørte jeg så til Hals for at besøge tidligere Danmarksmester i Svømmefugle(jo det kan man også blive) Poul H. Schmidt og hans søde kone Kirsten. Udover at jeg nær aldrig var kommet derfra igen, det er nogle af de hyggeligste mennesker jeg har mødt i lang tid, med den sødeste hund, orkideer(ja mit hjerte banker selvfølgeligt også for dem), en fantastisk have, høns i mange racer, Norske Smålensgæs og så selvfølgeligt grunden til mit besøg, hans fantastiske Tyske Pekinænder.

Ænder er fantastiske til dræbersnegle bekæmpelse, og jeg vendte lykkelig hjem med 20 æg i bilen. Desværre blev det kun til 4 ællinger, da befrugtningen er dårlig så sent på sæsonen. Og på min fødselsdag, den 11. juli var fødselsdagsgaven at jeg for første gang så en af de små ællebæller æde en stor, slimet dræbersnegl.

Desværre har jeg ikke nogle billeder af dem som helt små, de er bare så små og søde som nyklækkede. For de vokser altså så hurtigt. 
Her ses de sammen med nogle venner. På tre uger er de næsten blevet tre gange så store. Ænder er som regel slagteklare i 14-16 ugers alderen, det behøver mine dog ikke bekymre sig om.  
                                          

I dag har jeg hørt to af dem rappe og to pippe. Det er ænderne som rapper og andrikkerne som siger mindre. Jeg har altså 2.2. Det er ikke ideelt med ænder, du vil helst have lidt flere hunner end hanner. Andrikkerne kan nemlig være noget voldsomme ved hunnerne i parringstiden. De har altid sex på hjernen. 

I starten markerede jeg dem med neglelak for at kunne se forskel på dem. Her ses de tre af dem sammen med to gæslinger.
  Synes det er god humor at lade dem bade i en gammel stegepande. Og så er den altså rigtig god til formålet da de ikke kan drukne i den. Jeg mistede desværre tre ællinger i foråret da jeg gav dem en kattebakke med vand i at svømme i. Problemet var at de ikke kunne komme op. Meget meget trist. 

Men disse røvere har tømt haven for snegle og er ikke nær så hårde ved køkkenhaven som hønsene når de smutter igennem hegnet. De er rimeligt rolige og altid på farten. Derudover er de jo fantastisk sjove at kigge på, fik jeg sagt at Anders And er inspireret af racen Tysk Pekin? 

Når jeg kalder dem for mine lejemordere er det fordi de selvfølgelig skal have lide mad, udover græs og snegle. Mine for det samme som hønsene. Og så skal de have masser af rent vand at pjaske i, ikke nødvendigvis en hel sø at svømme i, det har mine ikke. Men f.eks. et soppebassin til børn når de er fuldvoksne.



 Blir man ikke glad af at kigge på denne filur? Ja de skider altså en del, men det gør sneglene også. Og jeg vil meget hellere have en andelort hist og pist end sneglenes kolibakterier i min salat. Og så æder de også masser af græs og ukrudt, som tilbehør til hovedretten, som er store, fede, slimede Iberiske skovsnegle.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar